Microsoft Windows 3.x | "Snowball" [Beta]
Kategoria: Niewspierane systemy klienckie- Windows

Krótka historia rozwoju systemu:

 

Przed pojawieniem się Windows 3.0 Microsoft współpracował z firmą IBM, która od 1981 roku sprzedawała komputery osobiste pracujące pod kontrolą MS-DOS tej pierwszej firmy. Microsoft podejmował już wcześniej próby stworzenia udanego środowiska operacyjnego o nazwie Windows, a IBM odmówił włączenia tego projektu do swoich komputerów. Gdy MS-DOS wchodził w swoją piątą iterację, IBM zażądał wersji DOS-u, która mogłaby działać w "trybie chronionym", co pozwoliłoby na wykonywanie wielu programów jednocześnie. MS-DOS był pierwotnie zaprojektowany do pracy w trybie rzeczywistym, a więc tylko z jednym programem na raz, ze względu na ograniczoną pamięć mikroprocesora Intel 8088. Później Intel wypuścił model Intel 80286, który miał wystarczająco dużo pamięci, aby wykonywać takie wielozadaniowe zadania. Obaj opracowali następną generację systemu DOS, OS/2. Oprogramowanie OS/2 nie było kompatybilne z DOS-em, co dawało IBM przewagę. Gdy reszta zespołu Microsoftu przeszła do projektu OS/2, David Weise, członek zespołu programistów Windows i krytyk IBM, uwierzył, że może ponownie uruchomić projekt Windows. Microsoft potrzebował programu debugującego, który mógłby działać w trybie chronionym, więc zatrudnił Murraya Sargenta, profesora fizyki z University of Arizona, którego własny program debugujący mógł emulować aplikacje w trybie chronionym. Windows 3.0 powstał w 1988 roku jako niezależny projekt Weise'a i Sargenta, którzy używali debuggera tego drugiego do wyszukiwania problemów z Windows. Stworzyli oni zgrubny prototyp, który zawierał trzy aplikacje: Microsoft Word, Microsoft Excel i PowerPoint. Następnie zaprezentowali go kierownictwu firmy, które było pod wrażeniem na tyle, że zaakceptowało go jako oficjalny projekt. Gdy IBM dowiedział się o planowanym projekcie Microsoftu, ich stosunki zostały nadszarpnięte, ale Microsoft zapewnił, że po premierze Windows zrezygnuje z niego i będzie kontynuował prace nad OS/2.

 

Windows 3.0 został formalnie i oficjalnie ogłoszony 22 maja 1990 roku w nowojorskim City Center Theater, gdzie Microsoft wydał go na całym świecie. W wydarzeniu wzięło udział 6 000 osób, a transmisja na żywo odbyła się na targach społecznościowych Microsoftu w siedmiu innych miastach Ameryki Północnej i dwunastu dużych miastach poza nią. Organizacja uroczystości kosztowała Microsoft 3 miliony dolarów - coś, co założyciel firmy, Bill Gates, określił jako "najbardziej ekstrawaganckie, rozległe i kosztowne wprowadzenie oprogramowania w historii". Microsoft postanowił nie oferować bezpłatnych licencji  oprogramowania producentom aplikacji, ponieważ ówczesne wersje Windows nie były zdolne do pracy wielozadaniowej. Zamiast tego firma oferowała aktualizacje poprzednich wersji systemu Windows w cenie 50 USD- znacznie niższej niż sugerowana cena detaliczna pełnej licencji wynosząca 149 USD. Oprogramowanie można było również uzyskać poprzez zakup komputerów z preinstalowanym systemem od producentów sprzętu. Pierwszymi z tych producentów były Zenith Data Systems, Austin Computer Systems i CompuAdd, a następnie ponad 25 innych; nie było wśród nich IBM. Microsoft miał zamiar uczynić Windows 3.0 atrakcyjnym dla ogółu społeczeństwa. Wyznaczony do tego zadania firmowy "Entry Team" obawiał się, że ze względu na wysokie wymagania systemowe oprogramowania może ono być postrzegane przez opinię publiczną jedynie jako narzędzie dla dużych przedsiębiorstw. Główni wydawcy gier nie widzieli w nim potencjalnej platformy do gier, trzymając się DOS-a. Menedżer produktu w Microsofcie, Bruce Ryan, skompilował gry, które zespół Windows zaprojektował w wolnym czasie, aby stworzyć Microsoft Entertainment Pack, w skład którego wchodziły Tetris i Minesweeper. Budżet projektu był niewielki i nie przeznaczono go na testowanie jakości. Mimo to Entertainment Pack był sprzedawany jako osobny produkt i stał się tak popularny, że w ślad za nim powstały trzy inne Entertainment Packi.

 

źródło: Wikipedia (link do artykułu)

 


DZIAŁ POBIERANIA
⦁ Informacje o obrazach:

By szybko znalezć obraz, naciśnij klawisze [Ctrl+F] na klawiaturze i wpisz w polu wyszukiwania słowo kluczowe. W ten sposób, zostaną podkreślone obrazy, które zawierają wpisane słowo kluczowe. Jeżeli masz problem z wybraniem odpowiedniej wersji systemu do pobrania, zapoznaj się z poniższymi oznaczeniami:

  • OEM- Wersja zgodna z zakupionymi wcześniej urządzeniami/ preinstalowany system na nowym komputerze, przypisany do płyty głównej PC. Po uszkodzeniu lub wymianie części komputera, licencja jest tracona

  • SP/Service Pack- Obraz systemu lub odzielny pakiet zawierający zestaw poprawek i aktualizacji zabezpieczeń i ulepszeń systemu. Zestaw takich poprawek zwane są "Service Pack-ami" W celu identyfikacji, przypisano im także numery tych pakietów. Im większa cyfra, tym nowszy pakiet i więcej zintegrowanych aktualizacji.

  • RTM- Wersja systemu wydana w dniu premiery, prosto z linii produkcyjnej i prekazana producentom sprzętu komputerowego. Nie wnosi nic do działania licencji.

  • Retail- Wersja programu/systemu, która została już wydana (Retail) i została udostępniona w sprzedaży detalicznej. Nie wnosi nic do działania licencji.

  • [Polski]- polska wersja językowa; [English]- angielska wersja językowa

  • x86- System zgodny z 32-bitową architekturą procesora. Nie obsługują 64-bitowej architektury. Potrafią użyć maksymalnie 4 GB pamięci RAM.

  • x64- System zgodny z 64-bitową architekturą procesora. Niektóre systemy (starsze niż Vista/7) nie obsługują 32-bitowych procesorów.

  • x86-64- Wieloarchitekturowa edycja programu. Możesz ją wybrać gdy nie wiesz jaką architekturę procesora posiada twój komputer.

  • ARM/ARM64- Specjalny obraz systemu przeznaczony na urządzenie z wbudowanym procesorem scalonym ARM.

  • (Intel-x64)- Specjalny obraz systemu specjalnie przygotowany pod procesory Intel z architekturą 64-bit. Nie zadziała na procesorach AMD z architekturą 64-bitową i nie obsługują 32-bitowej wersji.

  • VL/VolumeLicense- System preinstalowany na komputerach firmowych, licencja ta pozwala na instalowaniu tego samego systemu na wielu komputerach i używaniu go jednocześnie.

  • E- Wersja systemu pozbawiona przeglądarki internetowej Internet Explorer.

  • N- Wersja systemu pozbawiona programów do obsługi multimediów (Windows Media Center, Media Player)

  • Obrazy nazywane jako: "Home/Ultimate" to tak naprawdę obrazy, które zawierają wszystkie edycje: Home Basic, Home Premium, Business, Enterprise, Ultimate

  • Multi-SKU- Obraz systemu zawierający wiele edycji do wyboru podczas instalacji. System multiplatformowy

  • (chk)- Obraz systemu sprawdzony pod kątem występujących błędów podczas kompilacji (debug)

  • (alt)- Alternatywny obraz systemu do pobrania, nie różni się niczym od oryginału, jest to kopia/reupload

  • DMF- Obraz systemu zapisany w formacie przeznaczonym dla dyskietek

  • CD/DVD- Obraz systemu zapisany w formacie przeznaczonym dla płyt kompaktowych i DVD.

  • ESD- Plik pochodzący z dystrybucji cyfrowej lub komercyjnej. By go użyć, należy przekonwertować go na plik ISO, np: za pomocą programu DISM++.

  • WIM- Skompresowany plik instalacyjny systemu Windows. By go użyć, należy przekonwertować go na plik ISO, np: za pomocą programu PowerISO.

  • Multilangual/Wielojęzykowy- Wielojęzyczny obraz instalacyjny systemu lub programu. Zawiera polską i angielską wersję językową.


⦁ Piktogramy:

rodzaj pliku
Obraz dysku/dyskietki (IMG). Możesz go użyć w maszynie wirtualnej, lub skorzystać z specjalnego programu, by wypakować pliki.
Obraz dysku (ISO/MDF)- gotowy do wypalenia na płycie, utworzenia nośnika bootowalnego lub użycia w maszynie wirtualnej. Można go także użyć w programie do emulowania wirtualnych napędów i płyt, tj: DAEMON Tools Lite lub PowerISO.
Archiwa (7Z, ZIP, RAR)- skompresowane archiwa, zawierające inne pliki, takie jak pliki ISO, MDF, IMG czy inne. By uzyskać dostęp do plików, wykorzystaj program do dekompresji plików, tj: WinRAR, 7-ZIP lub WinZIP.
Pliki wykonywalne (EXE), aplikacja, która może zostać uruchomiona na dowolnym 32 lub 64-bitowym systemie operacyjnym Microsoft Windows.
Inny, nieokreślony rodzaj pliku, np: WIM, ESD lub DMG. Ikona symbolizuje także rodzaj architektury obrazu instalacyjnego, który nie został wymieniony na liście.
architekutra
Architektura 16-bit- ikona symbolizująca 16-bitowy obraz instalacyjny systemu
Architektura 32-bit- ikona symbolizująca 32-bitowy obraz instalacyjny systemu
Architektura 64-bit- ikona symbolizująca 64-bitowy obraz instalacyjny systemu
Architektura 32/64-bit- ikona symbolizująca mulit-architekturowe obrazy instalacyjne systemu
Architektura ARM64- ikona symbolizująca obraz instalacyjny systemu dla procesora ARM64
Architektura ARM- ikona symbolizująca obraz instalacyjny systemu dla procesora ARM
Architektura IA-64- ikona symbolizująca obraz instalacyjny systemu dla procesora IA-64
wersja językowa
Polska wersja językowa- ikona symbolizująca obraz instalacyjny systemu, zawierającej polską wersję językową.
Angielska wersja językowa- Stany Zjednoczone (US)- ikona symbolizująca obraz instalacyjny systemu, zawierającej angielską wersję językową z regionem Stanów Zjednoczonych.
Angielska wersja językowa- Wielka Brytania (UK)- ikona symbolizująca obraz instalacyjny systemu, zawierającej angielską wersję językową z regionem Wielkiej Brytanii lub przystosowany do krajów europejskich.
Uwaga!
Instalacja tych obrazów jest przeznaczona dla użytkowników zaawansowanych. Poniższe systemy zostały opublikowane w wersji BETA (testowej). Instalacja może być problematyczna, system może działać nieprawidłowo. Ponadto wersje BETA mogą być niestabilne z sterownikami, programami i działaniem. Mogą mieć niedokończone funkcje systemu. Zalecane jest testowanie wersji BETA na maszynie VM. Jeżeli masz problemy z instalacją zalecam zasięgnięcie rad na forum Beta Archive

Jeśli szukasz kluczy aktywacyjnych dla obrazów instalacyjnych Windows [Beta], kliknij tutaj, lub skorzystaj z tego poradnika

Informacja
Jeśli chcesz szybko przełączyć się pomiędzy kategoriami w bazie, skorzystaj z poniższych linków. W ten sposób szybko przejdziesz do innego systemu w bazie bez konieczności powracania do listy wyboru.

Sekcja komentarzy