Usuwanie wpisów z "autostartu"
Wraz z instalacją dużej ilości programów na komputerze, czasami instalator dodaje swój wpis do rejestru systemowego, mówiący systemowi o konieczności uruchomienia nowo zainstalowanej aplikacji podczas kolejnego rozruchu komputera. Im więcej wpisów i wolniejszy dysk, tym dłużej uruchamia się system. By przyspieszyć jego rozruch, warto przejrzeć i usunąć niepotrzebne wpisy. W tym poradniku dowiesz się jak.
I. Usuwanie wpisów za pomocą programu CCleaner

Czasami zdarza się, że podczas usuwania jakiegoś programu wystąpił błąd i deinstalator nie usunął wpisów z autostartu. Pliki programu zostały usunięte, ale wpis pozostał tworząc tym samym bałagan z autostartem. Problem można rozwiązać za pomocą programu CCleaner, usuwając błędny wpis (zawierający brak danych ścieżki programu lub nazwy) autostartu.

 

 

 

 

 

 

By to zrobić, pobierz darmowy program CCleaner, który znajdziesz w bazie oprogramowania. Uruchom instalator i zainstaluj program zgodnie z instrukcjami wyświetlanymi na ekranie.

 

Po zainstalowaniu programu, uruchom go. Powinno wyskoczyć ci takie okienko.

 

 

 

 

 

Następnie w menu aplikacji wybierz zakładkę: "Narzędzia". Z listy dostępnych narzędzi programu, wybierz: "Autostart".

 

 

 

 

 

 

W kolejnym kroku wybierz interesującą ciebie z listy pozycję (plik programu, który chcesz usunąć z automatycznego rozruchu), kliknij na niego (zaznacz) i wybierz interesująca ciebie opcję dezaktywacji programu. Możesz go wyłączyć lub całkowicie usunąć z autostartu wybierając zaznaczony poniżej na zdjęciu przycisk "Usuń". Uwaga! Pamiętaj, że niektóre wpisy autostartu są konieczne do jego prawidłowej pracy lub jego podległych składników programu lub urządzeń. Jeżeli więc nie jesteś pewny co do usunięcia wpisu, a usuniesz np: wpis dotyczący automatycznego uruchamiania programu antywirusowego czy pakietu sterowników, możesz spowodować wyłączenie ochrony antywirusowej lub przestanie działania urządzenia. Upewnij się najpierw w Internecie, czy pożądany wpis jest bezpieczny do usunięcia, jeśli tak, możesz go usunąć lub wyłączyć. Miej na uwadze to, że po usunięciu wpisu, nie będziesz mógł cofnąć tej operacji. Dlatego też, wykonuj tą operację "z głową".

 

 

 

 

 

 

Równie dobrze program radzi sobie z usuwaniem wpisów z harmonogramu zadań (czyli wykonywania określonych czynności przez system o określonym zdarzeniu lub czasie). Większość zadań najczęściej wykonywana jest przy autostarcie, dlatego też w zakładce: "Zaplanowane zadania" można je wyłączyć lub usunąć analogicznie tak jak pokazano to na powyższym zdjęciu.

 

 

 

 

 

 

A skoro już jesteśmy przy tym programie, to warto wspomnieć o mało ważnej rzeczy. Nowsze wersje CCleanera, potrafią automatycznie dodać swój wpis do autostartu w trosce o automatyczne poinformowanie użytkownika o zbędnych plikach. Niektórym to przeszkadza, dlatego też pokażę jak to wyłączyć. Przejdź do ustawień programu i wybierz z listy opcję: "Inteligente czyszczenie". Następnie odznacz dwie opcje i potwierdź wyskakujące okna dialogowe.

 

 

 

II. Wyłączanie wpisów za pomocą narzędzi systemu
Użytkownicy z systemem Windows 8, 8.1 lub 10 bezproblemowo mogą wyłączyć niepożądany wpis za pomocą zakładki "Uruchamianie" znajdującej się w menadżerze zadań. By przejść do menadżera zadań, kliknij prawym przyciskiem myszy na pasek zadań i wybierz pozycję "Menadżer zadań". Ewentualnie za pomocą klawiszy: [Windows]+[R] w oknie: "Uruchamianie" wpisz komendę "taskmgr.exe".





Z listy wpisów w zakładce "Uruchamianie" zaznacz wpis i kliknij na niego prawym przyciskiem myszy i wybierz menu kontekstowego opcję: "Wyłącz"





Użytkownicy systemu Windows 7 muszą się obejść smakiem i skorzystać z narzędzia konfiguracji systemu. Za pomocą klawiszy [Windows]+[R] w oknie "Uruchamianie" wpisz komendę: "msconfig". W wyświetlonym oknie, wybierz zakładkę "Usługi", po czym zaznacz opcję: "Ukryj wszystkie usługi firmy Microsoft". Następnie z listy wpisów wybierz te, które chcesz wyłączyć- by to zrobić, po prostu odznacz te wpisy i naciśnij przycisk: "Zastosuj".


Bardziej zaawansowani użytkownicy mogą usunąć wpisy z rejestru. By to zrobić, użyj  klawiszy [Windows]+[R] i w oknie "Uruchamianie" wpisz komendę: "regedit".





Przejdź teraz do określonego klucza w rejestrze: "[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run]", rozwijaj po kolei powyższe gałęzie rejestru widoczne po lewej stronie okna. Następnie wystarczy z okna po prawej stronie usunąć wpisy, których chcemy się pozbyć – np. pozostałości po danym programie, który już odinstalowaliśmy. Często tutaj (za pomocą autostartu) uruchamiane są również ważne dla systemu pliki – warto więc zwrócić uwagę jakie aplikacje uruchamiają się razem z systemem





Kolejne wpisy znajdziesz w kluczu: "[HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run]"


 

 

 

W przypadku rejestru, możliwe jest usunięcie i przywrócenie przypadkowo usuniętych wpisów z autostartu. Jednak by to zrobić, koniecznie należy wykonać wcześniej kopię zapasową określonego klucza rejestru. Zaznacz klucz rejestru, który został podany wyżej [...\Run] i kliknij na niego prawym przyciskiem myszy. Z menu kontekstowego wybierz opcję: "Eksportuj"

 

 

 

 

 

 

Upewnij się że wykonujesz odpowiednią kopię klucza rejestru, następnie wskaż miejsce docelowe utworzenia kopii klucza rejestru. Zapisz plik pod wybraną przez ciebię nazwą i kliknij przycisk "Zapisz"

 

 

 

 

 

 

Jeżeli więc usuniesz ważny wpis autostartu przez przypadek, wybierz z menu narzędzi, zakładkę

"Plik" i wybierz opcję: "Importuj".

 

 

 

 

 

Wybierz utworzoną przez ciebie wcześniej kopię klucza i kliknij przycisk "Otwórz". Zatwierdź komunikaty by móc przywrócić usunięty wpis z autostartu.

 

 

 

 

 

 

By usunąć wpisy z harmonogramu zadań, w oknie: "Uruchamianie", wpisz komendę: "taskschd.msc".

 

 

 

 

 

 

Kliknij na folder: "Biblioteka Harmonogramu zadań" znajdującej się po lewej stronie okna. Zaznacz wpis, który chcesz usunąć i kliknij opcję: "Usuń" po prawej stronie okna.